Zondag 12 januari // Grantham Church, Soccer

13 januari 2020 - Mechanicsburg, Pennsylvania, Verenigde Staten

Het was zondag dus de dag om maar de kerk te gaan. We gingen naar 'The Grantham Church', de kerk die net buiten het campus staat.

20200112_095933

We hadden een preek over de klimaatverandering gehad en hoe dit steeds erger wordt.
Na de kerkdienst gingen we mee met een gezin waar we aan gekoppeld waren, samen met hen gingen we lunchen en mee naar hun huis toe. We gingen met een koppel mee die 80 jaar oud waren en in een soort luxe verzorgingstehuisdorp woonde. We hebben daar gegeten bij het buffet en het was even wennen om niet tussen de studenten maar tussen allemaal bejaarden te zateb. Vroeger heeft het stel heel lang in Zambia gewoont omdat ze het gevoel hadden dat God dit als plan voor hen had. Ze vertelde ons vele verhalen over Zambia en hebben gepraat over onder andere de wapenwet, Trump en de politiek.
Na het buffet hebben we een rondleiding gekregen door het verzorgingstehuisdorp. Ze hadden bijvoorbeeld een wellness, fitness, zwembad, kerk en een kinderopvang.

20200112_133505

Op de kinderopvang konden de oudere mensen soort bonus opa en oma zijn voor de kinderen en tijd met hen spenderen. Het stel waar we mee waren woonde in het dorp maar ze leven wel zelfstandig. Toen we bij hun huis aankwamen waren er veel spullen uit Afrika in hun huis. We kregen de vlindercollectie van de man te zien van vlinders uit Zambia en houtbeelden van olifanten.

20200112_140105

We hebben daarna de film 'Amish Grace' gekeken. Deze film ging over een man die meerdere Amish kinderen vermoord heeft en vervolgens zelfmoord gepleegd heeft. Als reactie gingen de Amish naar het huis toe van zijn vrouw en gaven aan dat ze haar man wilde vergeven voor zijn acties. Dit was zo onverwacht en speciaal dat ze er een bizarre, indrukwekkende en mooie film van gemaakt hebben.
Na ons bezoek hebben we hen hartelijk bedankt en een blikje stroopwafels gegeven met een klein briefje.

We hebben ons omgekleed en hadden om 19:30 de voetbalwedstrijd tegen de Messiah College studenten. We zijn als echte Nederlanders begonnen met het volkslied en maakte daarna een teamfoto. Er waren zelfs een aantal amerikanen die aan onxe kant stonden!

IMG-20200112-WA0032IMG-20200112-WA0040IMG-20200112-WA0037

We hadden een team van 9 Nederlanders tegen een team van 18 Amerikanen. We speelde 6 tegen 6, maar al snel kwamen we erachter dat het wel pittig was. Op een gegeven moment hadden we door dat het niet 6 tegen 6 was, maar dat de Messiah studenten met 9 mensen speelde. Toch hebben we de onze reputatie hooggehouden en de Amerikanen ingemaakt. Snel gedoucht na de wedstrijd en doorgegaan naar een huis buiten het campus. We hebben daar gezeten bij een kampvuur en biscuit gegeten met chocola en marsmallows erin, genaamd s'mores.

20200112_212541

Na lange kampvuur gesprekken zijn we naar binnen verplaatst naar de kelder, waar een groot doek stond waar zr de PlayStation op projecteerde. Na meerdere spelletjes zijn we naar Rafiki House (de internationale studenten hun huis) gegaan en daar heb ik een nieuw kaart spelletje gespeeld, genaam 9-hole-golf. Uiteindelijk ben ik 3e geworden en hebben we wel dikke lol gehad.

Snapchat-536202250

Morgen gaan we een scenario spel doen over armoede, in de avond gaan we een potje volleybal spelen en gaan we Aziatisch eten eten in de Rafiki House! We gaan de Amerikanen met volleybal weer dik inmaken, maar dat zien jullie morgen!

1. Miranda Willemse:
    13 januari 2020
    Hopelijk maken jullie Nederlanders wel de US in met volleyballen... Het lukte de Nederlanderse volleybalsters niet tegen Duitsland..... Echt vet om dat te lezenover het oude stel en lief dat je iets hebt achtergelaten! 😊❤
  2. Coby.willemse:
    14 januari 2020
    Leuk allemaal om te lezen.