Dinsdag 15 januari // De Amish

14 januari 2020 - Lancaster, Pennsylvania, Verenigde Staten

Vanmorgen was het lastig om uit bed te komen, maar het is uiteindelijk gelukt. We kregen les over de Amish en hun cultuur. Na de les ben ik nog uurtje in bed gedoken en hebben we daarna samen geluncht bij de Union. Om 12:30 vertrekte de bus naar Lancester, naar een gebied waar veel Amish wonen. Ze wonen tussen de 'English people', dat is hoe de Amish de niet Amish noemen. Iemand die Amish is woonde gewoon naast een English. In Lancaster was ook de oudste Amish begraafplaats te vinden.

20200114_14085520200114_14191820200114_143110

We zijn met onze bus langs meerdere huizen gereden en eerst van ver af gekeken, later mochten we bij sommige huizen binnenkomen, dingen kopen wat ze daar maakte en zelfs een praatje maken.

20200114_14510520200114_151410

Gesprekken over het geloof, de manier van leven, de kijk naar het geloof en gesprekken over Trump kwamen onder andere voorbij. Tijdens de gesprekken kwam er vooral uit dat ze graag vrede willen houden, ze gaveb bv wel aan dat ze voor Trump zijn, maar ze konden (wilde) niet uitleggen waarom. Het verschilt per Amish groepering wat je mag: bv een spiegel, fietsen, lampen of zelfs een toilet dat je kan doorspoelen. We hebben veel dieren gezien zoals geiten, koeien, paarden maar ook puppies die we mochten vasthouden (fotos komen nog en die mag je echt niet missen!). We mochten fotos maken van de plekken zelf maar niet van de mensen. Het maken van een foto van jezelf is in hun ogen gevaarlijk omdat je ijdel kan worden. We hebben uiteindelijk de tour geëindigd bij een Amishgezin waar we mee mochten eten. We hebben lekkere sperziebonen, aardappels, fruitijs, meatloaf en kippennoedels gekregen. Als toetje kregen we heerlijke cake met banaan cream, hierna zaten we wel helemaal vol!

20200114_16591820200114_17203620200114_175258

We mochten ook veel vragen aan haar stellen: Wat doe je aan als je gaat zwemmen? Wat vinden jullie van mensen die niet-Amish zijn? Wat maakt het dat u gekozen heeft om Amish te blijven? Het antwoord op de laatste vraag was dat ze de normen en waarden die ze geleerd heeft bij de Amish meer ging waarderen toen ze leerde hoe onze wereld werkt. De Amish praten met elkaar oud Duits, wat op het Duits van nu maar ook op Nederlands lijkt. Ze legde uit dat ze bepaalde liedjes goed kon vertalen vanuit het Nederlands, dus hebben we het onze Vader voor haar in het Nederlands gezongen. Ze gaf aan vrijwel alles te kunnen vertalen en bedankte ons vriendelijk voor onze zang. We kregen op het einde allemaal een gratis bijbel en we hebben haar allemaal hartelijk bedankt voor het eten, haar gastvrijheid en haar tijd.

IMG-20200114-WA0017

Daarna zijn we met de bus terug gegaan en zijn we op Messiah College wezen poolen en nog wat spelletjes gedaan bij Rafiki House.

Morgen is een rustig dagje, we hevben in de ochtend les over de meest dichtbijzijnde grote stad: Harrisburg. We gaan in de middag waarschijnlijk weer volleyballen maar we gaan ook een kijkje nemen bij de sport center (sportschool). In de avond gaan we kijken naar het basketball mannenteam en vrouwenteam, dussss genoeg nieuwe leuke dingen te gaan!